מקרר מול ארון בגדים..
נכון או טוב?
מאת פרידל
מעשה בחוקרים אנתרפולוגים שהחליטו לבצע מחקר ניסיוני ביערות העד של אפריקה. הם בחרו בשני שבטים פרימיטיביים ביותר – שבט הטמרין ושבט הסמבר, אשר אורח חייהם היה רחוק מאוד מחידושי הציויליזציה.
לצורך המחקר הגישו לשני ראשי השבט אריזה חתומה ובתוכה מקרר קטן, ובהמשך תכננו לתעד את דרך התנהגותם והתייחסותם של אנשי השבט למוצג הבלתי מוכר להם.
ראש שבט הטמרין פתח את האריזה למול עיניהם הסקרניות של בני שבטו שמעולם לא ראו מכשיר מסוג זה. לאחר שבחן את המכשיר מכל הזויות, החליט שהוא ראוי לשמש ארון לאחסון בגדים, וכך עשה. כאשר בני שבטו ממששים בהתפעלות את הארון המבהיק, ומתברכים בחוכמתו של ראש שבטם.
ואילו בכפר הסמוך היה טרוד ראש שבט הסמבר בניסיון להבין את ספר ההוראות שהוצמד למקרר. הוא תפס בעיקרון שהמכשיר מיועד לאכסון דברי מזון ובשר, אבל מעבר לציורים לא הבין צורת אות, מההסברים המלומדים בספר זה. למזלו נקלעו לכפר 2 ציידים לבנים, אשר הואילו בטובם להסביר לו את תפקיד המקרר, ואת הצורך בחיבור לחשמל, על מנת שהמכשיר יתפקד.
ראש השבט לא נרתע מן הקשיים, ובהנחייתם של הציידים שלח את אנשיו לעיר הקרובה, והם הביאו איתם ציוד וכבלי חשמל, ועמלו במשך חודשים לחבר את המקרר לנקודת החשמל הקרובה ביותר, שבקצה היער.
עבודתם של אנשי הכפר בסלילת קו החשמל הייתה מלווה בלעגם של אנשי שבט הטמרין, אשר לא הבינו על מה המהומה הגדולה, כאשר בעצם ראש שבטם "החכם" כבר נהנה מזה כמה חודשים מן "הארון המפואר" שקיבל. אבל, כאשר נסתיימו העבודות והחשמל חובר למקרר היה שכר לעמלם.
באותה עת חזרו החוקרים כדי לבחון את תוצאות מחקרם, וגילו להפתעתם ששני ראשי השבט מרוצים מאוד מהמתנה שקיבלו ומתפקודה. פרץ ויכוח בין החוקרים, מי משני ראשי השבט הצליח במשימה שהטילו עליו. מצד אחד ראש שבט הטמרין לא השקיע כלום אבל נהנה בדרכו שלו, ואי-אפשר להכחיש שטוב לו בכך. ומנגד ראש שבט הסמבר השקיע עמל וממון על מנת להנות מהמקרר, אבל הצליח להנות ממנו עפ"י היעוד של היצרן.
התווכחו החוקרים לכאן ולכאן, עד שקם אחד מהם והכריז: השאלה היא לא אם השימוש הוא טוב, אלא אם השימוש הוא הנכון, ואם זה נכון זה הטוב האמיתי..