פרשת חֻקת
מה הקשר???
"כי חשבון עיר סיחֹן מלך האֱמֹרִי הִוא
והוא נלחם במלך מואב הראשון
ויקח את כל ארצו מידו"
מסורת בידינו כי אין דבר המתרחש בעולם, שאין לו קשר לעם היהודי. הקשר הוא לעִתים גלוי ולעִתים סמוי. כבר בפסוק הראשון בתורה: "בראשית ברא אלֹקים את השמים ואת הארץ" דרשו חכמים: "בראשית" – בשביל ראשית ברא אלוקים את כל היקום. מהי "רֵאשית"? תורה ועם ישראל נקראים "ראשית". על התורה נאמר: "ה' קנני ראשית דרכו" (משלי ח', כ"ב). על עם ישראל נאמר: "קֹדש ישראל לה' ראשית תבוּאתֹה" (ירמיהו ב', ג'). אם כן בשביל ישראל והתורה נברא העולם, ומכך נגזר כי הכול – ממש הכול – קשור אליהם.
ייתכן שעובדה זו נשמעת מאוד רע בעיני אלה האמונים על שוויון – אך זוהי המציאות!
[לשם המחשה: בבדיקה מדגמית שנערכה בעמודו הראשון של העיתון האמריקאי "וושינגטון פוסט" בשנת 1999 (לפני פרוץ האינתיפדה) נמצא כי סין הוזכרה בעמוד הראשון 1206 פעמים, ואילו ישראל – 673 פעמים, כאשר היחס בין האוכלוסיות הוא 1:200!!! יתר על כן, אומות אחרות בכלל אינן מופיעות שם].
* * *
בפרשה זו מסופר על מלחמה שניהל סיחון מלך האמורי עִם העם המואבי. הוא כבש את ארצו וישב בכל הטריטוריה המואבית. לכאורה, אירוע רגיל בין מדינות שכֵנוֹת, שיש רבים כמותו בכל מקום בעולם. אבל יש כאן דבר מעניין.
עם ישראל הוזהר שלא לפגוע לרעה במואב – "אל תצר את מואב ואל תתגר בם מלחמה" (דברים ב', ט'). אם כן כיצד יירשו את ארצם שגבלה עִם ארץ ישראל? הוביל הבורא מהלך באופן כזה שמואב נכבשה ע"י האמוריים, ואז יכול משה להילחם בסיחון מלך האמורי ולקחת את ארצו מידו. דבר זה היה נמנע, לוּ ישבו שם המואבים כבתחילה.
לצופה מן הצד אין מושג שהמלחמה שפרצה לפתע בין שתי האומות היא בעצם מלחמה לטובת ישראל ולצורכם, אבל כאשר מגלים דברים כאלו – לפתע מובנות קושיות ותמיהות רבות ומוזרות.
אף-על-פי שאין אנו יכולים להצביע על הקשר הישיר אל העם היהודי בכל אירוע בעולם – כך הם הדברים [וראה תהלים קל"ו].
שבת שלום,
הרב יוסף ברוק