פרשת לך-לך
האדם מושלם?
"זאת בריתי אשר תשמרו…
הִמּוֹל לכם כל זכר"
טורנוסרופוס הרשע, שהיה נציב רומי ביהודה, שאל את רבי עקיבא: אם הקב"ה חפץ במילה, מדוע לא ברא את האדם מהול? ואם אתם אומרים שהאדם מושלם, אז כנראה אין בכך צורך.
ענה לו רבי עקיבא: טעות בידך. הנך חושב שהאדם גמור – כך נולד וכך ימות, והוא אינו יכול להשתנות, כפי שאומרים: "זה הטבע שלי" "קבל אותי כמו שאני". לפי מבט מוטעה זה, אכן צריך היה האדם להיוולד מהול.
ברם השקפת היהדות היא שונה. על האדם להתאמץ להשתפר. הוא יכול לעשות זאת, שהרי זוהי מטרת בריאתו. הוא – ורק הוא – חייב לשפר את חומרי הגלם שעמם נברא. אוי לו לאדם אשר ישוב אל האדמה כפי שנולד – באותן תכונות ובאותה צורת התנהגות כפי שהחל את חייו.
בעלי-החיים אינם משתנים, כבעת לידתם כך יסיימו את חייהם, אך לא כן האדם. ברית כרת הוא עם בוראו, ובעזרת תורתו ומצוותיו יוכל להשתנות ולהתעלות. "כי זה כל האדם!" (קהלת י"ב, י"ג)
שבת שלום,
הרב יוסף ברוק