פרשת עקב
ייסורים של אהבה
"וְזָכַרְתָּ אֶת כָּל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הֹלִיכֲךָ ה' אֱלֹקיךָ זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר…
וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן… "
(דברים ח', ב-ג)
הנהגת הבורא נעלמת מאיתנו.
לא אחת כאשר מאורעות החיים מביאות עמן קשיים וניסיונות, שואל האדם את עצמו על מה ה' עשה לי כל זאת?
בפסוקים הללו מקבלים אנו את התשובה "ויענך וירעיבך…למען הודיעך…"(דברים ח',ג')
אין הקב"ה צריך את המבחן כדי לדעת את "הציון" זה אינו מבחן של בשר ודם שמטרתו למדוד את מידת הידיעות וכו' כדי להכשיר לתואר כזה או אחר. מבחן הבורא הוא למצות מהאדם את יכולתו "למען הודיעך" תלמד כי זה בכוחותיך.
וכפי שנאמר אצל אברהם אבינו בפרשת העקדה "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה"(בראשית כ"ב, י"ב) הצלחת להתעלות לשמי רום.
דוגמא נוספת, הַמַהֲלַך במדבר, במשך ארבעים שנה ניזונו מאוכל שמיימי, לא טרחו ולא עמלו בו, מדי יום ירד לפתח האהל. בעייננו זה ממש "גן עדן" ללא דאגות פרנסה המעסיקות כל בן אנוש, אך התלות המוחלטת , אין להותיר למחר מדי יום יש לסיים הבית ריק מכל, וגם במקרר אין כלום… מה יהיה מחר? הייתה מאד לוחצת. וכאן נבחן בן המדבר, וזה נקרא "ויענך וירעיבך" הידיעה "כי על פי מוצא ה' יחיה האדם" דרשה את מצוי הכוחות, וביטחון מלא ומוחלט בקב"ה.
יְדַע האדם כאשר ייפגש בקושי ובייסורים ניתנת לו אפשרות לדעת את ה', להתקרב אליו ולדבוק בו
כי זה כל האדם.
שבת שלום!
הרב יוסף ברוק